あけましておめでとうございます。本年もよろしくお願いいたします。
さて、今年最初に刊行されたのは、明治大学文学部のAlex Watson先生にたいへんお世話になった共著Intermedial Encounters Between Image, Music and Text : With and Beyond Roland Barthes (Peter Lang, 2024) です。
本書は、エディンバラ大学と明治大学の研究者が中心になって編まれたロラン・バルト論集です。私は、フィルム・アダプテーションの観点から「映画音楽」を論じた "Sound of Adaptation: Jaws (1975) and Psycho (1960)" を寄稿しました。ご興味がありましたら、ぜひ図書館等でお手に取ってみてください。
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- Part I Image
- 1 Snowflakes and Shadows: Giordano Bruno after Dick Higgins
- 2 The Grain of the Voice and the Materiality of the Digital Image in Alain Cavalier’s Irène (2009)
- 3 Intermedial Post-Romanticism: W. G. Sebald’s Ruins of Empire in Austerlitz (2001)
- Part II Music
- 4 The Imaginaire of Music and the Representation of Emotions in Lev Tolstoy’s Novel Childhood
- 5 Sound of Adaptation: Jaws (1975) and Psycho (1960)
- ‘Water Schools’
- Part III Language/Text
- 6 In-Between Languages, Words and Images: Yoko Tawada’s The Naked Eye
- 7 Image and Text in Multimodal Texts: Intermediality between Visual Images and Japanese Writing Systems
- Part IV Barthes
- 8 Roland Barthes’s Intermedial Practice of Life Writing: Collecting (Auto-)Biographemes, between Image and Text
- 9 Barthes’s Bunraku: An Intermedial Approach to Alterity
- Peter DayanAfterword: Barthes, Fortunately, Had Never Heard of What We Call Intermediality